Cultuur- & stadspromotie

Ontdek de fotogenieke stad en regio Amersfoort!

Cultuur- & stadspromotie

Ontdek stad en regio Amersfoort!

Amersfoort heeft nog nooit zoveel in the picture gestaan als in 2019. Stad en regio stonden centraal tijdens Koningsdag en dat zorgde voor veel media-aandacht. Maar ook onze citymarketingcampagnes zorgden voor een recordbereik in 2019.

Ontmoeten in de binnenstad

De binnenstad van Amersfoort presteert goed. Amersfoort staat in de Top 10 Meest Vitale Binnensteden volgens Goudappel Coffeng en in de Top 10 Minste Winkelleegstand (bij gemeenten met meer dan 100.000 inwoners) volgens Dynamis. Maar er hangen donkere wolken boven het winkellandschap door de toename van het online winkelen.


Citymarketing wordt ingezet om het Stadshart continue onder de aandacht te brengen bij inwoners van Regio Amersfoort en bij doelgroepen uit het hele land, om daarmee de vitaliteit te versterken.

Sterker cultureel profiel

Amersfoort klimt gestaag op de cultuurladder. Toch staat Amersfoort in 2019 nog maar op de 25e plaats, terwijl het in aantal inwoners de 15e stad van het land is. Gemeente Amersfoort en de culturele instellingen hebben de ambitie in de toekomst naar minimaal de 15e plek in die ranglijst te stijgen.


Citymarketing wordt ingezet voor promotie van het culturele aanbod, zowel onder inwoners als bezoekers van Amersfoort. Ook zorgt Citymarketing voor verhoging van het kennisniveau over marketing bij en samenwerking tussen de culturele instellingen.

Dennis Sille in Algemeen Dagblad


“De binnenstad moet het steeds meer hebben van dagjesmensen of mensen die een weekendje weg gaan.”

Recordaantal bezoekers voor Van Wittel

De succesvolle tentoonstelling ‘Maestro Van Wittel – Hollandse meester van het Italiaanse stadsgezicht’ heeft veel bezoekers naar Amersfoort getrokken. De tentoonstelling was te zien van 26 januari tot en met 5 mei in Kunsthal KAdE. Citymarketing Amersfoort en Utrecht Marketing sloegen de handen in een voor de campagne ‘Hollandse Meesters in Utrecht & Amersfoort’. In Utrecht was namelijk op hetzelfde moment de tentoonstelling ‘Utrecht, Caravaggio en Europa’ te zien in het Centraal Museum.


Voor de promotie werd onder andere een persreis georganiseerd, waren er uitingen op digitale reclameborden op NS-stations, Instameets in de musea en een online advertentiecampagne.

De tentoonstelling in Kunsthal KAdE trok een recordaantal van maar liefst 34.000 bezoekers. Uit onderzoek bleek dat 70% van die bezoekers op het idee kwam de tentoonstelling te bezoeken door een uiting uit de campagne.

Tijd voor Amersfoort: meer dan 15 miljoen contactmomenten

Wekelijks bereiken we via deze campagne 133.000 huishoudens via de papieren UITagenda, 250.000 personen via Facebook, 80.000 personen via Instagram, 25.000 personen via YouTube, 20.000 personen via onze e-mailnieuwsbrieven en 25.000 bezoekers op onze website.

Stad van de maand bij time to momo

Amersfoort was in augustus stad van de maand bij time to momo. Iedereen die in die maand een boekhandel binnenliep, kon een gratis minigids over Amersfoort krijgen. In totaal werd een oplage van 32.000 stuks via 800 boekhandels in heel Nederland verspreid.

De minigids is een samenwerking tussen uitgever mo’media, Citymarketing en schrijfster Ingelise de Vries. Ingelise is geboren en getogen Amersfoorter. In de gids geeft zij haar tips voor een bezoek aan Amerfoort.

5 redenen om Amersfoort te bezoeken

Video werkt. Daarom heeft Citymarketing een video laten met waarin bierbrouwer Koen Overeem (Rock City Brewing) vijf redenen geeft om Amersfoort te bezoeken. De video werd gemaakt door de Amersfoortse filmmaker Robin Joshua en werd al honderdduizenden keren bekeken op YouTube. Ook is de video als reclame te zien geweest in bioscopen in diverse Nederlandse steden. Voor 2020 staan er nieuwe video’s in de planning waarin Amersfoortse ambassadeurs vertellen over hun stad.

Advertentiecampagnes

In samenwerking met STER en Exterion waren gedurende het jaar veel Amersfoortse advertenties te zien. Via NPO Gemist werden vijf verschillende video's getoond voorafgaand aan programma's als Jinek, De Wereld Draait Door, De Slimste Mens en Ik Vertrek. Dit leverde een miljoenenbereik op. Ook waren er Amersfoortse advertenties te zien op de digitale reclameborden op NS-stations in diverse steden. Volgens de leverancier zorgde dit wekelijks voor 170.000 contactmomenten. Deze digitale reclameborden werden onder meer ingezet voor de promotie van de Van Wittel-tentoonstelling in Kunsthal KAdE, Proef Amersfoort en het festival Dutch International Tangoweek.