Wonen & werken

Regio Amersfoort: de ideale plek om wonen en werken te combineren

Wonen en werken

Regio Amersfoort: beste plek om wonen en werken te combineren

Regio Amersfoort heeft veel jonge inwoners, maar er wonen relatief weinig twintigers. In hun studietijd trekken jongeren vaak naar andere plekken. Aan Citymarketing en haar partners de uitdaging om ze na hun studietijd te verleiden terug naar de regio te komen. Daarom dragen we uit dat Amersfoort een aantrekkelijke regio is om te wonen en werken. Zo voorkomen we dat de beroepsbevolking in verhouding op de lange termijn sterk daalt.

Amersfoort groeit in populariteit, vooral bij inwoners van de grotere steden in de Randstad.


Top 3 herkomstgemeenten*:

1. Utrecht                               5%

2. Amsterdam                       4%

3. Leusden                             2%


*aandeel huishoudens dat naar Amersfoort is verhuisd van het totale aantal woningkopers in 2018. Bron: Dynamis, 2018

Makelaarscollectief Dynamis


“Amersfoort heeft in de afgelopen tien jaar een sterke inhaalslag gemaakt en wordt tegenwoordig breed gewaardeerd als woonstad.”

Wooninspiratie via website, social media & nieuwsbrief

Via wonen.regioamersfoort.nl inspireert Citymarketing jong talent om in Regio Amersfoort te komen of blijven wonen. Ook bevorderen we de doorstroom van stad naar regiogemeenten, of andersom. Dat doen we met wijk- en regio-informatie, interviews met (nieuwe) bewoners en woonnieuws. De artikelen en video’s delen we via social media. Tweewekelijks versturen we een nieuwsbrief met woontips.

Wonen en Werken in Regio Amersfoort:
1,5 miljoen contactmomenten in 2018

Wijkvideo’s

We helpen (potentiële) nieuwe inwoners bij hun oriëntatie in de regio. Welke wijk past bij welke woonwensen? De eigen inwoners zijn de beste ambassadeurs die Regio Amersfoort zich kan wensen. In de wijkvideo’s laten enthousiaste inwoners hun favoriete plekken in de buurt zien. Alex (30) bijvoorbeeld, vertelt als inwoner van het Leusderkwartier dat hij graag wandelt in park Nimmerdor. In de video over het Soesterkwartier zien we dat restaurant Citroen en Peper de favoriete plek van Maureen (25) is.

Binnenkijken bij...

Interieur is een populair onderwerp en een kapstok om wonen in Regio Amersfoort op een persoonlijke manier onder de aandacht te brengen. Bewoners laten hun uiteenlopende woningen zien en vertellen hoe de woonomgeving hen bevalt. Ook krijgt de lezer persoonlijke tips voor restaurants, winkels en andere voorzieningen in de buurt.

Jong talent in de spotlights

Regio Amersfoort barst van de jonge ondernemers met innovatieve ideeën. Zichtbaar en onzichtbaar zetten ze zich in voor de samenleving, ons leefklimaat, kunst of cultuur. Op social media geeft Citymarketing hen een podium. Dit jonge talent inspireert gelijkgestemden om in Regio Amersfoort te komen werken en/of wonen.

Samenwerking met influencers

Citymarketing heeft het bereik van de eigen campagnes vergroot door samen te werken met nationale influencers. De met zorg geselecteerde bloggers en vloggers hebben een betrokken groep volgers. Ze verbeeldden op Instagram, hun website en YouTube een dag woonshoppen in Amersfoort. Ook lieten ze zien wat hun favoriete hotspots in de stad zijn en hoe ze de gekochte producten in hun interieur gebruiken.

2019: verbindende schakel bedrijfsleven & jong talent

Regio Amersfoort heeft een relatief jonge, hoogopgeleide bevolking. Wat betreft het aantal studenten hebben we echter een inhaalslag te maken. Het aantal opleidingen groeit, maar mede door de concurrentie van andere steden blijft het een uitdaging jong talent te binden. De bloeiende bedrijven die Regio Amersfoort rijk is, hebben een groeiende vraag naar geschikte werknemers - liefst uit de regio. In 2019 zet Citymarketing zich extra in voor de verbinding tussen het bedrijfsleven en jong talent. Zo ziet jong talent Regio Amersfoort nog meer als een aantrekkelijke regio voor wonen én werken.