Cultuurpromotie & Toerisme

Ontdek de fotogenieke regio Amersfoort!

Cultuurpromotie & Toerisme

Ontdek de fotogenieke regio Amersfoort!

Toeristen weten Amersfoort steeds beter te vinden en het aantal hotelovernachtingen neemt toe. De meeste culturele en toeristische organisaties hebben in 2018 een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen. Amersfoort klimt dan ook gestaag omhoog op de landelijke cultuurladder.

In 2018 is het aantal passanten in de binnenstad van Amersfoort meestal hoger dan in dezelfde maanden in 2017 en 2016. De drukste dagen zijn de zaterdagen, terwijl op de zondagen de grootste groei werd genoteerd.

Het stijgende aantal bezoekers maakt de binnenstad aantrekkelijk voor winkeliers. De winkelleegstand in de Amersfoortse binnenstad nam in 2018 af tot ruim onder het landelijk gemiddelde.

Algemeen Dagblad


“Toerist weet Amersfoort steeds beter te vinden.”

Campagne via online & offline media

Regio Amersfoort ligt precies in het midden van Nederland en is een heerlijke plek voor een dag of weekend weg. Via on- en offline media inspireert Citymarketing inwoners (de beste ambassadeurs) en potentiële toeristen in binnen- en buitenland.


Op tijdvooramersfoort.nl staan uittips, praktische informatie en de UITagenda. Via social media als Instagram en Facebook promoot Citymarketing 365 dagen per jaar onder meer evenementen, fiets- en wandelroutes en de fotogenieke kant van de regio. De nieuwsbrief met activiteiten in stad en regio komt wekelijks uit en blijft groeien. Ook offline is regio Amersfoort zichtbaar, met onze frequente bijdragen in de kranten van Persgroep en BDU.

Tijd voor Amersfoort: meer dan 15 miljoen contactmomenten

Wekelijks bereiken we via deze campagne 133.000 huishoudens via de papieren UITagenda, 250.000 personen via Facebook, 80.000 personen via Instagram, 25.000 personen via YouTube, 20.000 personen via onze e-mailnieuwsbrieven en 25.000 bezoekers op onze website.

WNDRWKND: influencers ontdekken Amersfoort

Citymarketing werkt samen met reisbloggers, -vloggers en -instagrammers met betrokken volgers. De influencer voelt voor hen al snel als een goede vriend of vriendin. Ga maar na: iemand die dichtbij je staat, vertrouw je sneller dan een commerciële boodschap.


Dit jaar bedacht Citymarketing iets nieuws: WNDRWKND. We verstuurden een uitnodiging voor een verrassend weekendje weg. Zonder afzender of bestemming. Die maakten we pas in de bewuste week bekend. Op zaterdag 6 oktober kwamen de influencers op Station Amersfoort aan, vanwaar ze met ons de stad ontdekten. De influencers bezochten het Bockbierfestival, genoten van een verrassingsdiner bij restaurant Monnikendam, gingen suppen over de grachten en nog veel meer.

Alles in nauwe samenwerking met Amersfoortse ondernemers. Het leverde – behalve o’s en ah’s - prachtige foto’s, artikelen én enthousiaste reacties op blogs en social media op.

Instawalks door binnenstad & stationsgebied

Op social media als Instagram zijn talloze fotografen actief. Ze trekken er graag op uit om nieuwe plekken te ontdekken en delen met hun volgers. Citymarketing organiseert daarom Instawalks: met een groep instagrammers gaan we op pad. We laten zien dat Amersfoort de meest fotogenieke stad van Nederland is.


In samenwerking met lokale ondernemers Ralf Silvius en Caroline Schmitt stippelden we een wandeling uit door de binnenstad (zondag 20 mei) en later in het Stationsgebied (zaterdag 7 oktober). Uit alle aanmeldingen kozen we 60 fotografen uit heel Nederland. De hashtag #InstawalkAmersfoort werd volop gebruikt: uit de wandelingen zijn bijna 600 Instagram-foto’s voortgekomen.

Visit Utrecht Region

Samen met alle regionale partners promoot Citymarketing de 'Utrecht Region'. We laten internationale toeristen kennis maken met al het moois dat de Utrecht Region te bieden heeft. De partners van Visit Utrecht Region zijn Utrecht Marketing, Woerden Marketing, RBT Heuvelrug & Vallei, Vrijstad Vianen, Kromme Rijnstreek, Uit in IJsselstein, Stichtse Vecht (Gooi en Vecht), Hecht Spakenburg en de Stichting Citymarketing Regio Amersfoort.


Sinds 2018 trekken we de (inter)nationale reiziger met een gezamenlijke website en socialmediastrategie.  Met beide middelen vergroten we de naamsbekendheid van 'Utrecht Region' en stimuleren we de spreiding van (inter)nationaal toerisme door de regio .

Toerisme & Cultuur in 2019

Met de campagne Tijd voor Amersfoort blijven we in 2019 de (inter)nationale toerist verleiden om regio Amersfoort te ontdekken. 2019 is onder meer het jaar van Van Wittel en Johan van Oldenbarnevelt. We gaan nog intensiever samenwerken met regiopartners en onze musea om het erfgoed van deze historische iconen te tonen. Daarnaast promoten we ook in 2019 iedere week meer dan 50 evenementen en activiteiten uit onze UITagenda onder bewoners en bezoekers van onze regio.